Monelly

Monelly

A rendszer és a dió

A felesleges dió és a NER esete.

2017. november 27. - Monelly

Megérett a dió a kertben. Négy zsákkal szedtünk, s mivel képtelenek vagyunk ennyit elfogyasztani, vagy a családban elosztogatni, magától értetődő volt a gondolat, hogy kimegyünk a piacra és eladjuk. Megbontottunk hát egy zsákot, ketten pucoltunk egy napig, és lelkesen készültünk a "kofaságra".

Eddigi tapasztalataink azt sugallják, hogy a "rendszer" nem igazán támogatja az ilyetén megszabadulást a terményfeleslegtől.

Első pofonunkat a piacfelügyelőségtől kaptuk, mivel szabály és törvénytisztelő polgárként megkérdeztük, milyen feltételekkel állhatunk ki egy asztal mellé kemény munkánk eredményével, a szerényke 8 zacskó (4 kg) pucolt dióval. Ez ugyan mai áron nem több bevételt ígért, mint 8 ezer forint, ezen kívül tömve volt a piac dióval, de bíztunk benne, hogy lesz olyan vásárló, akinek pont a mi formás dióbeleink kellenek.

A piacfelügyelő azonnal közölte, hogy őstermelő igazolvány nélkül tilosban járunk, ha megpróbáljuk értékesíteni a diónkat. Elkullogtunk hát, s alapos internetes kutatással kiderítettük, hogy a falugazdászt kell felkeresnünk, aki kiállítja részünkre az áhított igazolványt, és a következő piacnapon már mehetünk is az asztal mellé.

A falugazdász irodájában röpke egy órán belül kiállításra került az ideiglenes igazolvány, aminek eredetijét 30 napon belül majd megkapjuk, bár közölte, hogy ez kötelező kamarai tagsággal is jár, ami éves tagdíjkötelezettséget is jelent.

Osztottunk-szoroztunk, majd úgy döntöttünk, hogy ha a 4 zsák dió bevétele nem haladja meg a törvény által éves bevételként előírt adómentes 600 ezer forintos határt, és kifizetjük a kamarai tagdíjat, valamint a piaci helypénzt, marad némi extra jövedelmünk, így belevágunk. Büszkék voltunk, hogy egyetlen diófánk őstermelővé léptetett elő bennünket.

Mivel szeretjük betartani a szabályokat, újabb internetes kutatást követően rájöttünk, hogy nyugtát kell adni minden eladott zacskó dió után. A nyugtaadási kötelezettség az őstermelő részére kiadott adószámmal teljesíthető, ezért felvettük a kapcsolatot az illetékes hatósággal. A tájékoztatás szerint előzetes, ideiglenes megoldás itt nem létezik, így az adószám 30 napon belül érkezhet meg.

Mivel várhatóan karácsony előtt már nem sikerül kiállnunk a piacra eladni a diót, szárítottuk, bezsákoltuk és reménykedve várjuk a húsvéti időszakot, amikor már minden szabályt betartva eladhatjuk.

Nesze neked kisember és 8 zacskó dió, ezt nyújtja neked a Nemzeti Együttműködési Rendszer. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://monelly.blog.hu/api/trackback/id/tr1113396817

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbalintus 2017.11.27. 12:26:10

Azért ez egy elég szar cikk. Ezek a szabályok régóta így vannak.
Megoldás: egy almaárushoz bizományiba odaadni a diót, majd ő eladja az alma mellett (almás-diós düti nyamm).

GiaMarie 2017.11.27. 12:27:19

Ott van a másik oldalon, hogy tavaly nyáron számtalan piaci kofát fogtak meg, akik lelkesen árulták a banánt meg a narancsot . Őstermelői igazolvánnyal.

nnnnnnnn 2017.11.27. 12:48:56

istenem, hogy lehet valaki ilyen hülye...

Inverz Mikulás 2017.11.27. 13:14:45

hogy-é van a dió?
:-)
Postán küldüd-e?
:-)
Túlbonyolítod ezt a dolgot vaze. Vagy ez ilyen szarabbul élünk mint nyolc éve típusú poszt? Annak nem rossz.
10 000 forint értékű cucc eladásához a világon sehol nem kell adószám és engedély.

papierusz 2017.11.27. 13:22:52

Gáz, hogy vannak szabályok, amiket be kell tartani? Te bajod.

élhetetlen 2017.11.27. 13:29:04

@bbalintus: „Ezek a szabályok régóta így vannak.”. Ettől még nem szar cikk. Aki nem ebből él, miért pont ezeket a szabályokat ismerné? Most akart eladni 4 kiló diót, most nézett szembe azzal, hogy, ha törvényesen akarja csinálni, az mivel jár. Elgondolkodtam az ötleteden. Nekem sincs almaárus ismerősöm. Odaadom egy idegennek, aki holnap azt mondja, hogy sosem látott? Kérjen átvételi elismervényt, és ha nem kapja meg a pénzét, akkor pereskedjen? Nevetséges. Egy kicsit túl lett tolva ez a ki adhat el kérdés. Még harminc éve egyszer a piacra indultam egy főzeléknyi karalábéért. A bejáratnál állt egy néni, négy db. karalábéja volt, megvettem be sem mentem a piacra. Most ennek az embernek a jövedelméből származó be nem fizetett adó hiányzik a kasszából?

ostvan1 2017.11.27. 13:33:32

Sajnos, az állam kicsinyeskedő (ezt a kormány színétől függetlenül lehet mondani). És az is biztos, hogy a hivatalok is a hátuk közepére kívánják az ilyen mikroszkópikus adóalanyokat. Volna megoldás, de - sajnos - ennek a megvalósítására nincs jogköröm.

élhetetlen 2017.11.27. 13:57:59

@nnnnnnnn: Persze, hülye. Szólhatott volna öt ismerősnek, hogy kérdezzék meg öt ismerősüket, hogy kell-e dió, de lehet, hogy csak nem akarta zavarni ezzel őket. Úgy gondolta, hogy kiviheti a piacra, és eladhatja. Ott tájékoztatták őket a feltételek egyik részéről, ami egy óra alatt elintézhető volt. Beették. Aztán jött a többi. Aki nem ebből él, az miért tudná ezt?
@Inverz Mikulás: Nem túlbonyolította, csak megpróbálta szabályosan. „10 000 forint értékű cucc eladásához a világon sehol nem kell adószám és engedély.”. Csak hol adod el, ha a piacon nem lehet, az utcán meg végképp nem. Pl. itt Pesten könnyű egy nagy cégnél, már előre feliratkozunk a vasi őrölt paprikára, és a dióra is, de falun, ahol adott évben mindenkinek sok terem, ott nehezebb. Az anyatermészet meg ilyen. A barátnőmnek tavaly öt szem körtéje termett, az idén annyi, hogy én is két hatalmas szatyorral kaptam. És, ha neki sok körtéje termett, akkor az összes körtefával rendelkezőnek is sok termett. De beszólni, az könnyű.

Jottó 2017.11.27. 13:58:27

múltkor a 200 évesnek kinéző nénikét fogta közre 2 rendőr a boltunk előtt mert a féltenyérnyi kis cseresznyét árulgatta.. kb 1 éve volt a híradóban h a parlament környékén valahol a néni árulta a 3 szál nárciszt, őt is a rendőr vezette el
mindezek mellett eléggé barlangban kell élni ahhoz, hogy a posztoló ne tudjon róla h magyarországon ha árulunk valamit, az kereskedelmi tevékenységnek minősül ( a rendszert nem érdekli hogy 8 kiló v 800000 kiló dió van otthon) ami után számlaadási és adózási kötelezettségünk van ..gondolom a poszter is szokott úton útfélen számlát kapni
kivétel pl bolhapiacon a kacatok árusítása, ott általában csak a helypénzt kell megfizetni

$pi$ 2017.11.27. 14:18:45

"Nesze neked kisember és 8 zacskó dió, ezt nyújtja neked a Nemzeti Együttműködési Rendszer. "

Sőt, Orbán Viktor csinálta személyesen. Előtte ugyanis nem kellett nyugtát adni. Mint az köztudott. :D

JFK-alapítótag 2017.11.27. 14:40:59

@Jottó: "... magyarországon ha árulunk valamit, az kereskedelmi tevékenységnek minősül ..."
Ennek azért fuss neki még egyszer!
Kezdheted az ingatlaneladás, majd a gépkocsi és egyéb jármű eladásokon keresztül a használt babaruha eladás eseteivel.

zizi77 2017.11.27. 15:16:27

Ha van felesleg, akkor azt akár el lehet jótékonykodni. Ha meg mindenáron bevételt akarnak belőle, akkor tessék betartani a szabályokat. Jelen esetben annyira azért nem túlzóak, szerintem.

P1sty 2017.11.27. 17:16:48

Magyarországban ez a jó, hogy az ilyen nem is mikro, hanem nanovállalkozást is sikeresen ellehetlenítik adminisztratív eszközökkel.
Mindenkinek jobb lenne, ha azt a tetves 8 kiló diót eladhatta volna a poszter, de nem, nehogy elcsalja a saccperkábé 1000 forint áfát, váltson ki igazolványt meg adószámot... Jóhogy vállakozói igazolvány nem kell hozzá, meg HACCP ISO 9001 tanúsítvány, meg Köjál-engedély...
És igen, ez is nagy gond ebben az országban, hogy van rengeteg, épkézláb vagy akár rokkant, aki így-úgy tudna valamit dolgozni, ha úgymond "vállalkozhatna" anéljkül, hogy 300 hatósági engedély kellene hozzá... Ebben az országban ha a gyerek lenyírja egy ezresért a szomszédnak a gyepet, már ahhoz is vállakozói igazolvány kell....

Budapest a kutyaszar városa 2017.11.27. 18:14:22

Hatalmas tévedés, hogy ez azelőtt is így volt, mert azelőtt BÁRKI árusíthatott a piacon, ha megfizette a helypénzt.

zizi77 2017.11.27. 18:19:49

@P1sty: ha jól tudom, ekkora bevételnél se ÁFA-t se jöv.adót nem kell fizetni. Itt az adószámnak pont az a lényege, hogy nyomon követhető legyen, mekkora forgalmat bonyolít az őstermelő. Szerintem ez nem túl nagy áldozat, ha azt nézzük, mekkora visszaélések lehetnek a csak egy kis ez, egy kis az árusításából.

$pi$ 2017.11.27. 18:22:19

@P1sty: "Mindenkinek jobb lenne, ha azt a tetves 8 kiló diót eladhatta volna a poszter, de nem, nehogy elcsalja a saccperkábé 1000 forint áfát, váltson ki igazolványt meg adószámot... "

Butaság, nem kell áfát fizetnie. Bevallania sem kell, mert az összeghatár alatt van. És nyugtát sem kell adnia.

"Magyarországban ez a jó, hogy az ilyen nem is mikro, hanem nanovállalkozást is sikeresen ellehetlenítik adminisztratív eszközökkel."

Nekem milyen vállalkozásod van, amit "llehetetlenítettek"? Merthogy nekem van vállalkozásom és nem lehetetlenítették el, sőt kimondottan keveset adózok. Sőt, ebben az évben még kevesebbet mint tavaly.

"És igen, ez is nagy gond ebben az országban, hogy van rengeteg, épkézláb vagy akár rokkant, aki így-úgy tudna valamit dolgozni, ha úgymond "vállalkozhatna" anéljkül, hogy 300 hatósági engedély kellene hozzá... "

Semmiféle hatósági engedély nem kell hozzá! Reggel bemégy, bejelented, hogy vállalkozni akarsz, hazafelé veszel számlatömböt, délben már számlát állítasz ki.

"Ebben az országban ha a gyerek lenyírja egy ezresért a szomszédnak a gyepet, már ahhoz is vállakozói igazolvány kell.... "

Nem, nem kell. A szomszédnak kell küldenie egy SMS-t arról, hogy aznapra alkalmi munkást vett fel. Három perccel az SMS elküldése után lehet füvet nyírni. Akkor is, ha egyszerre nyolcan nyírják a füvet és ha egy héten keresztül dolgoznak.

Tényleg nem akarlak cikizni, de előadod a nagy felháborodást meg kesergést, közben meg nyitott ajtókon dörömbölsz.

$pi$ 2017.11.27. 18:23:49

@zizi77: "ha jól tudom, ekkora bevételnél se ÁFA-t se jöv.adót nem kell fizetni. Itt az adószámnak pont az a lényege, hogy nyomon követhető legyen, mekkora forgalmat bonyolít az őstermelő."

Igen, és tegyük hozzá, hogy az adószámra is 2008-óta van szükség, azaz nem a gaz zorbán találta ki. ;)

BéLóg 2017.11.27. 18:25:15

Jóvan gyerekek. Ti ilyen fszaa becsületes srácok vagytok.
Hát bizony a többiek meg nem.
nemcsak az őstermelőként banaát árusítókra gondolok, hanem azt az embert is, akinek biza MINDIG csak az a szerény négy kilós zsák van a terülj-terülj asztalkámon és láss csodát! sosem fogy ki!
Vagyis hát ilyen már nincs, köszönhetően annak, amit neked is kell tenned hogy bizonyítsd, te becsületes vagy.
ha nem lenne ennyi OKOSBA szó ügyes, nem kéne.
De van.
Már 1948 óta, mikor elkezdték kinevelni őket.

$pi$ 2017.11.27. 18:31:40

@Budapest a kutyaszar városa: "Hatalmas tévedés, hogy ez azelőtt is így volt, mert azelőtt BÁRKI árusíthatott a piacon, ha megfizette a helypénzt. "

Őstermelői igazolványra mindig is szükség volt, csak 2008-tól minden adóköteles tevékénységhez adószám kell. Akkor is, ha amúgy nem fizetsz, de a tevékenység amúgy adóköteles tevékenységnek minősül.

Ja, és tévedtem, nyugtaadási kötelezettség akkor is van, ha amúgy az összeghatár alatt van az éves forgalom és adót nem kell fizetni.

portal.szabadfold.hu/szfo_cikk_11198

A cikk 2008. januári.

Őstermelői igazolvány már a nyolcvanas években is volt, így próbálták megkülönböztetni a földműveléssel foglalkozókat a kereskedőktől.

Inverz Mikulás 2017.11.28. 20:21:12

@élhetetlen:
Vedd észre, hogy a poszter a nehezebb utat AKARJA választani, a dióját őstermelőként AKARJA eladni.
Igen, ehhez őstermelői igazolványt kell kiváltania, és be kell fizetni a kamarai sarcot.

Tehetné egyszerűbben is, akár magánszemélyként is árulhatná tök szabályosan a 4 kiló dióját valamelyik piacon, csak egy asztalt kell bérelnie (értelemszerűen nem az őstermelői részen), de nem akarja.
A vak is látja, hogy ő nem őstermelő, és nem is éri meg neki azzá válnia az évi 4 kiló dió miatt. Hagyjuk egy kicsit, majd rájön.

Ez ilyen rinyaposzt.

élhetetlen 2017.11.28. 21:08:46

@Inverz Mikulás: Felőlem akár igazad is lehet, amennyit én értek hozzá, de itt öt perc alatt pl. ilyet találtam:
www.bing.com/search?q=egyszeri+piaci+%C3%A1rus%C3%ADt%C3%A1s&qs=n&form=QBRE&sp=-1&pq=egyszeri+piaci+%C3%A1rus%C3%ADt%C3%A1s&sc=0-23&sk=&cvid=DDDBFB8BC3694C12B6608CD417DAFC8D
„1. Mezőgazdasági őstermelői igazolvánnyal rendelkezők, kistermelők az üzemeltető külön engedélye nélkül jogosultak árusítani Napi helypénzfizetés ellenében a szabad asztalokon, illetve a bérlők által el nem foglalt asztalokon, ( nyitástól számítva kinti asztalok esetén reggel 6 óráig, benti asztalok esetén 7 óráig) melyekre a helyfoglalás érkezési sorrendben történik.”.
Úgy tűnik, helyi szabályozás van, és nem mindenhol megy a kimegyek, és bérelek egy asztalt. Ez meg „a poszter a nehezebb utat AKARJA választani, a dióját őstermelőként AKARJA eladni.„ azért sántít a nagybetűk ellenére is, mert ha őstermelő AKARNA lenni, akkor nem a piacra megy először, hanem papírokat intéz, de te tudod, nekem meg mindegy.
süti beállítások módosítása